Hij is al sinds 1974 in de race en er werden er meer dan 25 miljoen van
verkocht. De Golf staat te boek als de best verkochte Volkswagen ooit, en
komt voor in de top-3
lijstjes
van best verkochte auto’s aller tijden.

Toch is de vraag of de hegemonie van de Golf op z’n eind loopt. In Nederland
is sinds anderhalf jaar in ieder geval sprake van opmerkelijke kentering. In
2007, 2008 en 2009 was de VW Golf steevast het beste verkochte model in het
gamma van de Duitse autofabrikant, goed voor circa een kwart van verkopen.

Polo wint
Maar afgelopen jaar nam de nieuwe VW Polo die positie over. In 2010 werden er
in Nederland 18.861 nieuwe Polo’s verkocht, tegen 13.278 Golfjes. In de
eerste drie maanden van dit jaar was het contrast nog schriller: 8.810
verkochte Polo’s tegen 4.622 Golfjes. Zie ook: deze
grafiek
.

"Het speelveld wordt momenteel sterk bepaald door de fiscaliteit. Er is
duidelijk een trend richting compactere auto’s, waarbij de Polo het erg goed
doet vanwege de lage bijtelling voor leaserijders en de vrijstelling van de
wegenbelasting voor particulieren", zegt woordvoerder Ralf Dennissen
van VW-importeur Pon.

Of de Polo het op de lange termijn ook wint van de Golf valt nog te bezien. "In
2009 en 2010 waren het vooral particuliere kopers die de markt bepaalden. De
Golf is de best verkochte auto van Europa en in Nederland ook zeer geliefd
op de zakelijke markt. Nu de economie en daarmee de zakelijke markt weer
aantrekt, zal de Golf daar zeker van profiteren", aldus Dennissen.

Voor Volkswagen zou een kleine comeback van de Golf wel fijn zijn, want in
algemene zin geldt dat autofabrikanten op grotere auto's procentueel een wat
hogere winstmarge boeken.

Bluemotion
Volkswagen heeft voor de ultrazuinige dieselvariant de bluemotion-techniek
geïntegreerd in de Polo. Die komt daardoor onder een CO2-uitstoot van 95
gram per kilometer. Daarmee is de nieuwe Polo voor particulieren vrijgesteld
van de wegenbelasting en valt hij in het 14-procentstarief als leasewagen.
Bluemotion is ook voor Golf beschikbaar, maar daarbij blijft de Golf net
boven het fiscale kantelpunt van 95 gram CO2 per km.

Wat wellicht ook meespelt is imago. Was de Polo vroeger een beetje het zielige
broertje van de Golf. Met de gerestylde Polo lijken kopers zicn meer senang
te voelen. Aardig ook: kijk je naar afmetingen, dan is de huidige Polo
bluemotion (3,97m bij 1,68m) net iets groter dan de eerste Golfjes uit 1974
en ongeveer even groot als Golf-generatie die tot 1983 in productie was.

Zie de slideshow
: Golf tegen Polo

Lees ook:

Hybride verliest van zuinige dieselauto

Fiscus geeft kleine zuinige auto vleugels

Prius dankt succes juist aan uiterlijk

Van kever tot bulli: retro auto's zijn hip

VW koopt autohandel van Porsche

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl